Dag 22

9 augustus 2014 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

Vanmorgen om 8:00 uur opgestaan. Het is warempel droog buiten en de zo'n schijnt. We willen na ons ontbijt nog eens dezelfde route langs de kust rijden vanwege het uitzicht. In Girdwood is een goudmijn en omdat ons dat in Dawson City vanwege de tijd niet gelukt is, willen we hier ons geluk beproeven (alsof we nog niet rijk genoeg zijn aan gezondheid, familie, werk en zoals Char altijd zegt aan illusies). We betalen 20 dollar p.p. en krijgen een korte demo hoe we de pan moeten gebruiken. In de proefzakjes zitten goudschilfers en als we die eruit krijgen, mogen we zelf gaan graven bij de beek. Daar gaan we dan, bepakt met goede zin, een schop en onze pan. We starten bij het water. Opeens krijgen we aanspraak met een "local." Hij geeft goede tips hoe de pan te gebruiken en waar we moeten graven. Later geeft hij ons "zijn grind" en zijn pan. Hij verteld dat hij al behoorlijk wat goudsplinters heeft gevonden hier en hij doet dit elke zaterdag. Verder vertelt hij over het leven in Alaska. Hij krijgt omdat hij een native is maandelijks 5000 Dollar, hij betaalt geen belasting of hypotheek. Hij vertelt dat hij F15 heeft gevolgen en is volgens eigen zeggen zowel neergehaald door vijandelijk als eigen vuur. De verhalen worden sterker...... Hij heeft al 27 beren neergeschoten in zijn leven en bij het vissen heeft hij een keer een vis af moeten geven aan een grizzly. Hij draagt daarom ook altijd een geweer bij zich. En dan ja hoor laat hij zijn broekhelp zakken en zien we zijn pistool in een holster. Hij vertelt hoeveel en welke wapens hij allemaal bezit en hij is er trots op. Hij geeft ons nog wat tips over de omgeving en dan houden wij het voor gezien. We hebben 8 goudschilfers hoge kwaliteit (97,2%). Als we eens in zwaar weer komen, hebben we wat achter de hand :-)

Terug in Anchorage rijden we naar de weekend markt waar ze vooral lokale producten verkopen. Veel etenswaren en vooral bont en sieraden. Het bont is echt en duur, maar vooral zielig ( vind ik). We bezoeken nog wat souveniershops, maar ook dat levert niets op wat wij zouden willen kopen.

We gaan bij de Pizzahut eten, waar we onze reis ook begonnen zijn, want hier verheugen we ins al 3 weken op. Heerlijke crunch bodem en korst en 1 large pizza voldoet voor ons 2. Om 18:30 uur zijn we terug in ons hotel. Douchen, koffer pakken en tv kijken. Morgen staat de terugreis op het programma en daar kijken we erg Nasr uit! Het is een prachtige reis geweest en we zijn een menig ervaring en vele herinneringen rijker. Tot maandag!!!!!!!!