Dag 21

8 augustus 2014 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

Om 8:00 zijn we opgestaan en hebben we gedoucht plus de spullen ingepakt. Om 9:00 werden we verwacht voor ontbijt bij Pat. We troffen een overvolle tafel aan met: scrambled eggs and bacon, zelfgemaakt granola ( muesli. waar ik meteen het recept van gevraagd heb) yoghurt, zelfgemaakte cinnamon rolls, toast and jam en meloen stukken. Heerlijk! We zaten met een echtpaar uit LA en 2nichtjes uit North Carolina aan tafel en Pat stond naast ons. Er werden weer leuke verhalen verteld en om 9:50 zijn we weggereden. We moesten dezelfde weg terug rijden als 2 dagen geleden en ook het stuk tussen Tern Lake  en Portage was bij ons bekend. In Soldotna hebben we getankt en zijn we een latte gaan halen bij Starbucks. Het weer was bewolkt en frisjes, maar er was net beter zicht dan op de heenreis. Hoge groen en dichtbeboste bergen, rivieren waar vele vissers hun geluk wagen voor grote zalm, meren en gezellige dorpjes onderweg. In Portage rijden we nog naar een gletsjer die in ons boekje beschreven staat. Vooral het meer ervoor moet mooi zijn met drijvende ijsbergen. als we bij het meer arriveren is het weer erg slecht, zwaar bewolkt en regen regen regen. Het uitzicht wordt daar sterk door beïnvloed, maar we kunnen ons een beeld vormen van deze schoonheid. We besluiten in Portage naar het Wildlife Conservation Centee te gaan. Hier hebben ze alle wildsoorten van Alaska onder tijdelijke zorg en deze dieren worden later weer uitgezet in het wild. Zo zit er Hugo een grizzly die als cub ondervoed en zwaargewond werd gevonden. Zijn poten zaten onder de stekels van een stekelvarken. Jonge wees elanden die daar aansterken en weer vrij worden gelaten. Maar ook de bedreigde diersoorten als de wood bizon en de muskus os worden daar gefokt. We zien alle dieren, waar we zelf al jacht op hebben gemaakt de laatste 3 weken; kariboes, zwart staart herten, stekelvarkens, wapiti's, Grizzly's, zwarte beren, wood bizons, muskus ossen, elanden, de lynx en de vos. Het zijn prachtige dieren en we zien ze zonder stress voor de juiste foto van kortbij. Bij de auto aangekomen zijn we doorweekt! Op weg naar Anchorage loopt de weg langs de kustlijn. Tussen de weg en de zee loopt de spoorlijn nog. We stoppen nog bij een plek waar artiesten uit grote brokken hout een dier zagen met een kettingzaag. Waanzin! Zeker kunst, maar aan mij verkopen ze het niet. Om 6:00 komen we aan in Anchorage. De weg naar ons hotel kennen we, dus eerst wat eten. We gaan naar Diner City en eten allebei een lekkere burger met frieten. Ohhh wat komen wij vitamines te kort hier! We krijgen een kamer op de twaalfde verdieping en we hebben uitzicht over de stad. Nog 2 nachtjes....