Dag 17

4 augustus 2014 - Seward, Alaska, Verenigde Staten

Om 5:15 uur word ik wakker. Er is veel rumoer in het hotel en we moeten de Ferry halen. Om 5:55 uur rijden we naar ons latte winkeltje, maar de muts aldaar geeft aan dat ze pas over 5 minuten open gaat. We besluiten niet te wachten, want we zijn bang dat we ons stipt moeten melden bij de terminal. Eenmaal ingecheckt besluit ik te voet terug te gaan naar het latte winkeltje. Het is 6:07 uur en we hebben nog tijd en zo ver was het toch niet? Na de eerste straat stel ik dit laatste bij en begin maar te rennen. Om 6:15 uur kom ik aan en vraag niet al te vriendelijk mijn 2 latte. Als ze dan ook nog iemand anders eerst helpt is het kookpunt bijna bereikt..... Ik krijg na 5 minuten mijn latte en zet het weer op een lopen naar de Ferry. Voor degene die het nog niet begrepen heeft, dit is Daphne die dit schrijft. Eenmaal aangekomen, is onze rij al langzaam in beweging aan het komen om de Ferry in te rijden. Net gehaald en mijn looptraining heeft me naast zweet wat goeds opgeleverd. De boottocht naar Whittier duurt ruim 4,5 uur en zou in onze beleving prachtig moeten zijn. Helaas is het, al weer eens, zwaar bewolkt.......
We kijken twee films op de boot. De eerste gaat over de olieramp met Exxon in 1989. Zeer interessante film en de tweede gaat over het opblazen van gesternte in de baai voor Vancouver Islands ergens in de jaren '50. Zoals Charlie dit zou uitspreken 'breuzel'. Verder spelen we yahtzee op de iPad en slijten onze tijd door met elkaar wat pestspelletjes te spelen.
Om 12:50 uur mogen we van de Ferry rijden en ja hoor het regent nog steeds. De boottocht was mede om die reden minder spectaculair (uitspreken als spectakuleier, hè pap) dan gedacht.
Als eerste rijden we via Alaska Highway South door een 4 km lange tunnel dwars door de bergen. Ook achter deze tunnel is het weer slecht, maar iets helderder en we kunnen de omgeving beter zien. Prachtige route met groen, groen en groen kleuren. Daarnaast meer gletsjers tussen de bergtoppen en veel meren. Deze zijn groen/blauw van kleur van het gesmolten ijs. We komen na een korte autorit van 2 uur aan in Seward en rijden als eerste naar onze B&B. Lieve dame Lisa staat ons te woord en vertelt wat we in Seward kunnen doen en waar we het beste kunnen eten, want honger hebben we. Onze kamer is netjes en we gaan snel op weg "Downtown." We informeren voor de Kenai Fjord tour (duur hiervan is 9 uur) en we besluiten dit te boeken. Daarna naar de supermarkt gegaan, brood en jam gekocht voor ontbijt en we kunnen hier morgenvroeg voor de tour onze latte halen (Starbucks, jam jam).
Na dit alles gaan we eten waar onze gastvrouw lovend over gesproken heeft. We zouden het herkennen aan het bord "cheap beer, lousy food" en dat vinden we al snel. Char eet spareribs en ik fish and chips (Halibut). Het eten is top! Deze weg leidt naar de gletsjer en we besluiten deze 9 Mile nog af te leggen. Een korte wandelroute leid je naar de voet van de gletsjer en ook dat doen we. Het is droog, er is een enkele zonnestraal en we zien een regenboog. Na de wandelroute reizen we terug naar onze kamer. We gaan douchen, spelletje yahtzee spelen en slapen. Hopelijk gaat de tour morgen weer een stoot vitamines aan natuurschoon en diertjes opleveren.....