Dag 10

28 juli 2014 - Juneau, Alaska, Verenigde Staten

Heerlijk geslapen en om 8:00 uur worden we wakker. Het hotel biedt een continental Breakfast aan en enkele toasts met jam, een ei, fruit op siroop en een jus gaan er goed in.
We besluiten eerst Downtown Juneau te bezoeken. Het weer is slecht, regen regen en nog eens regen. Veel laaghangende bewolking..... Als we die walvisjes maar kunnen zien....
Juneau is een gezellige stad op zich. Opgebouwd in lagen. De winkeltjes onder en net als de straten van San Francisco rijden we stijl naar boven, waar de gezellig gekleurde huisjes kort op elkaar gebouwd zijn. We doen een heerlijke latte, snuffelen in de souvenirs shop en rijden naar Auke Bay waar we onze Whale Watch Tour  geboekt hebben. Om 12:00 uur melden we ons, hoewel we onze boot pas om 13:15 uur op kunnen. Toch nog maar even een sandwich ergens eten. Deze was trouwens erg karig belegd en duur. We hebben, ondanks papiertjes aan de wand, onze bordjes dan ook niet zelf opgeruimd, maar laten staan.
We gaan aan boord van de tourboot en we zitten tussen een groep Mexicanen. Een en al temperament en drukte. Er werd aangegeven dat de walvissen alleen gedeeltelijk aan het wateroppervlak komen om te ademen. We zouden vooral de vin en dus de rug zien ( vandaar hun naam Humpback whale). Met een beetje geluk zouden we ook een staart zien. Na 15 minuten is het dan zover. Water spuit omhoog en grijze korte vinnen..... Iedereen vliegt het dek van de boot op en we varen steeds dichterbij. We zien in eerste instantie 2-3 ruggen. Ze ademen een paar keer en duiken dan weer omlaag. Je weet nooit waar ze weer omhoog komen om een grote hap vis te eten, dus wachten en goed rondkijken. Dan komen de koppen uit het water en wordt de groep opeens groter en groter. Zo'n 8-10 bij elkaar. We zien ze helemaal van kop, zijvin (alsof ze hallo zwaaien), rug en staart. Wat een geweldig dier! Na 3x dit schouwspel gezien te hebben zitten alle Mexicanen binnen, alleen die twee gekke Limburgers staan in de regen verrukt te kijken! Na een half uur moeten we door, dat is de wet om deze dieren te beschermen. We zien wat zeeleeuwen op een boei liggen en na 5 minuten zien we enkele boten bij elkaar en vooral veel meeuwen. Ja hoor daar zijn ze weer. Een andere groep walvissen en ze hebben het goed naar hun zin. Wat een spektakel! We tellen ongeveer 12 stuks bij elkaar en volgens onze gids is dit onnatuurlijk. Ze zijn normaal niet zo groepsgezind. Opeens komen er een stuk of 6 op onze boot af, net als de orka's in Canada. Ik zie Charlie filmen en denk dat hebben we weer op beeld. Helaas blijkt hij later de verkeerde knop te hebben ingedrukt en hebben we alleen nog een foto van een vin die in onze richting wijst. Maakt niet uit, dit vergeten we nooit meer! We varen verder en we stoppen iets verder want er zouden orka's gespot zijn. Er wordt ons gevraagd goed te kijken en meteen zien we verderop 3 vinnen. Voordat we goed kortbij zijn verdwijnen ze echter en ondanks wachten, zien we ze niet meer terug. Wat een tour!
We rijden vervolgens zelf naar Mendenhall Glacier. Je ziet hem vanuit de baai al liggen. Bussen rijden op en aan. We parkeren de auto en lopen over de geprepareerde trail richting het meer en de Gletsjer. De rivier zit vol met rode zalm en er staan overal bordjes met Bear Viewing. Iets verderop zegt een vrouwtje dat er een zwarte moeder beer en haar jong te zien zijn. En inderdaad. Voor en onder onze loopbrug loopt moeder geheel rustig met haar speelse "cub." Aan de rivierrand spotten we daarna nog een zwarte beer en dat op zo'n korte afstand. Het is goed dat overal Rangers lopen en mensen aanwijzingen geven waar en wanneer ze mogen lopen. Ze kunnen echt zo ineens naast je staan en geloof me dat wil je niet!
De gletsjer met daarvoor Mendenhall Lake is prachtig ijsblauw van kleur. Rechts van de gletsjer stroomt een behoorlijke waterval naar beneden en in het meer liggen diverse brokstukken ijs. We zijn intussen drijfnat en koud, maar erg voldaan. We stappen na een uurtje in onze auto en rijden naar de supermarkt. We kopen een warme kip en een salade voor avondeten en kopen sandwiches en heerlijk uitziende muffins voor onze volgende dag. We moeten tenslotte om 5:00 weer bij de terminal zijn voor onze Ferry overtocht naar Haines.....