Dag 9

27 juli 2014 - Juneau, Alaska, Verenigde Staten

Vanmorgen om 7:00 uur wakker geworden na een heerlijke nachtrust. Eerst even wassen en verzorgen en dan gezellig aanschuiven aan de ontbijttafel bij Sandra. Twee kommen met vers fruit, verschillende yoghurt smaken, vers geperste jus en fris gebakken scones stonden uitgestald op tafel. Kopje koffie erbij en gezellige verhalen van onze gastvrouw hebben ons letterlijk en figuurlijke vitamines gegeven voor het vervolg van onze reis. Of we nog even in haar gastboek wilden schrijven..Natuurlijk!
Om 8:45 uur en route naar Skagway via de Klondike Highway en White Pass. In het begin veel zon, bosrijke omgeving, meren en omringd door hoge bergen. Precies zoals we ons Canada herinnerden. En ja hoor daar zijn ze weer, de zwarte beren. We zagen een jonkie en 5 minuten later een meer volwassen exemplaar.
Van Yukon gaan we over naar British Colombia. Het water vindt zijn weg door eilandjes rotsen bedekt met lichtgroen mos. Het weer wordt slechter en we rijden met onze alarmlichten aan door wolken en regen. Helaas geen mooie plaatjes meer. Wel veel watervallen langs de rotszijdes. Na 25 km arriveren we bij de Amerikaanse grens. Een vriendelijke dame vraagt paspoorten, waar we vandaan komen en onze nieuwe bestemming.
We rijden Skagway binnen. 2 leuke straatjes met houten huizen en houten trottoirs, maatvoering gericht op de toerist. Zo'n 6 cruiseschepen per dag meren hier aan, maar gelukkig voor ons is het zondag en dan hooguit 1. We drinken een latte en rijden nog steeds door de regen 2x de winkelstraatjes door. Op naar de Ferry Terminal en daar liggen onze reserveringen klaar. We zijn trots op onszelf want klaarblijkelijk hebben we tot dusver ons huiswerk goed voor elkaar. We hebben overal voldoende tijd en alles is goed geregeld.
We staan als 2e in de rij en het is pas 11:45 uur (we hebben door de verschillende tijdzones weer een uur gewonnen). Nou filmpje kijken in de auto dan maar en we zinken weg in het verhaal van Legends of the Fall. Om 14:00 uur rijden we de Ferry in en we eten meteen iets. Na 1 uur varen meren we aan in Haines. Naast enkele Bald Eagles gespot te hebben is hier niets te beleven en om 17:00 uur varen we verder naar Juneau (hoofdstad van Alaska). Na nog eens 7 uur gereisd te hebben komen we aan in ons hotel. Douchen en slapen..... Morgen de walvissen....