Dag 11

29 juli 2014 - Haines Junction, Canada

Om 4:00 uur gaat hij weer, onze vriend de wekker. We verzorgen ons, checken uit en gaan bij de supermarkt een latte halen. Heerlijk! Iedereen loopt hier voortdurend met zo'n mega beker in de hand.
Om 5:00 uur staan we zoals gevraagd in onze rij opgesteld voor vertrek om 7:00 uur. In de auto muziek aan en boekjes doorbladeren. Onze reis vandaag naar Haines Junction wordt lang, maar beloofd ook veel. Opeens valt me op dat het plaatsje Palmer kort bij Anchorage ligt en was Palmer niet het adres van onze B&B direct na Haines Junction? Jawel daar is 'ie dan ons eerste "foutje." We hebben al bijna twee dagen geen internetverbinding en besluiten om in Haines of verder op onze reis vandaag als eerste te gaan proberen de B&B te cancelen, want Palmer is echt te ver van Glennallen. We bespreken mogelijke opties, omdat we waarschijnlijk deze B&B toch moeten betalen. Overnachten we weer in Tok bij onze eerdere B&B, op goed geluk ergens goedkoop uitkomen, of toch ook spannend in de auto slapen...?

Tijdens onze rit naar Haines Junction genieten we van de prachtige natuur. De rit van Haines (Alaska) naar Haines Junction (Canada) is ongeveer 240 km. Bij kilometer 225 zien we op enkele honderden meters voor ons nog net een Grizzly oversteken. Als we op de plek arriveren waar hij overstak zien we nog net zijn mooie bruine achterwerk in de bosjes verdwijnen. Omstreeks 16:30 uur (Canadese tijd) arriveren we in HJ. Vanaf de berg kun je het dorpje al zien liggen en in één oogopslag zie je aan het eind van de doorgaande weg ook alweer het einde van HJ. Ons hotel is dan ook snel gevonden. Onze kamer ziet er echt mooi uit. Even wat eten en dan terug om te genieten van de welverdiende rust. Het was weer een lange dag met vooral veel zitten op de veerboot.

Morgen staat de rit naar Glennallen op het programma. Dit is de langste autorit tijdens onze vakantie, 700 km en duurt 9 uur. We moeten via Tok om het Wrangel St. Elia National Park om in Glennallen te komen. Als het goed is wordt deze superlange rit gecompenseerd door wederom adembenemende natuur, althans dat is wat er tot nu toe over hebben gelezen, maar we gaan het allemaal meemaken.

Inmiddels hebben we de beslissing genomen om in ieder geval de B&B in Palmer te annuleren en op de bonnefooi naar Glennallen rijden zonder vooraf geboekte overnachting. Het gaat allemaal goedkomen, we zien wel waar we morgen slapen.

aangezien we niet overal internet hebben kan het zijn dat we soms even offline zijn. Thuisblijvers hoeven niet ongerust te worden. Ook de mooie plaatjes moeten we nog even on hold zetten. Later worden ze aan deze reisblog gevoegd.