Dag 15

2 augustus 2014 - Valdez, Alaska, Verenigde Staten

Vanochtend hebben we op tijd ontbeten zodat we 08:00 uur in de shuttle naar de footbridge konden zitten. Bij de footbridge (McCarthy) hebben we eergisteren onze auto moeten achterlaten. Je kunt zelf niet tot de KGL rijden.

Om 08:30 uur waren we weer bij de footbridge en om 08:40 uur waren we op weg naar  Valdez. De verwachtingen van Valdez zijn hoog. Vooral de Salmon Hatchery (zalmboerderij) heeft ons interesse. De wateren rond de Hatchery zouden wemelen van de zalm en dat trekt regelmatig beren aan.

Op weg naar Valdez zien we het landschap veranderen. Hoe dichter je bij Valdez komt hoe groener het landschap wordt. Ook de watervallen in de ravijnen zijn waanzinnig mooi. De rit naar Valdez is heel mooi. Onderweg lagen jammer genoeg twee Porcupine dood midden op de weg. Ze waren aangereden. Zonde van deze leuke dieren.

Rond 13:00 uur zijn we al in Valdez maar we kunnen nog niet inchecken in ons hotel. We maken meteen van de gelegenheid gebruik om een korte verkenning in Valdez te ondernemen. Valdez is een klein havenstadje dat via de Valdez Arm, Prince William Sound in de Golf van Alaska uitmondt. Via de Dayville Road komen we aan de andere kant van de haven van Valdez. Dit blijkt ook de weg naar de Solomon Gulch Hatchery te zijn. Bij de brug over de Lowe River zien we opeens heel veel meeuwen. We keren om te kijken wat er aan de hand is. Uitgestapt en naar de brug gelopen zien we wat er aan de hand is. De meeuwen doen zich tegoed aan de ontelbare zalm die in het laagstaande water probeert de weg te vinden. Het is enerzijds een spectaculair gezicht maar anderzijds ook een afschuwelijk schouwspel. Hier blijkt weer eens hoe wreed de natuur kan zijn. We zullen jullie de details besparen. De Hatchery ligt ongeveer 2 mijl verderop. Overal is zalm te zien, het zijn er werkelijk honderdduizenden bij elkaar. Onvoorstelbaar hoeveel zalm hier zwemt, binnen handbereik. In de hoop een beer te zien rijden we door, maar dat is ons niet gegund.

Om 16:30 uur checken we in en ploffen even neer op het bed in onze hotelkamer. Eerst even uitrusten, wassen, omkleden, eten en dan weer op weg naar de natuur. 'Als je beren wilt zien is de beste plek de zalmboerderij tussen 6 en 10 in de ochtend en de avond. Na het avondeten gaan we dus weer op weg naar de zalmboerderij. Overal wordt duidelijk gewaarschuwd dat er beren in het gebied zijn en dat ze vanuit de bergen naar de zalmboerderij komen. Op Youtube zijn hiervan filmpjes te vinden. Met hoge verwachtingen blijven we tussen 19:00 uur en 22:00 uur aldaar kijken. Helaas geen beren gezien, maar wel jagende meeuwen, zeeleeuwen, zeehonden, zeeotters en zalm, zalm en nog eens zalm. Je kunt werkelijk over de zalm naar de overkant van de haven lopen zonder natte voeten te krijgen. Om 22:00 uur houden we het voor gezien. Morgenvroeg proberen we het nog een keer. Voor nu is het welletjes geweest.