Dag 5

23 juli 2014 - Fairbanks, Alaska, Verenigde Staten

Vandaag staat de rit (177 km) van Healy naar Fairbanks op het programma.

Nadat we vanmorgen om 07:00 uur uitgechecked hadden zijn we terug gereden naar Denali Park om nog even te speuren naar wildlife. In adrenaline maakten we even een korte stop voor een snel ontbijt met Latte Machiatto bij Starbucks. Twee jaar geleden waren we in Canada op vakantie en toen bleek dat de vroege ochtend een goed tijdstip was om wild te spotten.

In Denali Park hebben we de Park Road weer gereden die vanaf het Visitors Centre het park in leidt. Na een kleine 10 km zagen we een tourbus met knipperlichten langs de weg stilstaan. Dat is meestal een teken dat er iets te zien valt. Dat bleek ook nu weer het geval te zijn. Op nog geen 10 meter van de weg stond een grote Moose te 'ontbijten'. Het beest stoorde zich niet aan onze aanwezigheid en at lekker door. Verder hebben we geen wildlife meer gezien. Na een twee uurtjes zoeken naar wildlife besloten we onze weg te vervolgen naar Fairbanks.

onderweg op Highway 3 richting Fairbanks werd op verschillende plekken aan de weg gewerkt. Niet zomaar wegwerkzaamheden maar van die werkzaamheden die mijlen duren. In Alaska hebben ze een bijzondere manier om het verkeer veilig over de werkzaamheden te leiden. Aan beide zijden staat iemand met een stopbord. Als een van beide zijden mag rijden, laten ze er een auto voor rijden die de richting en tempo aangeeft. Dat duurt dan wel erg lang voordat je aan de ander kant bent. Maar ja, alles met het oog op de veiligheid! De route naar Fairbanks is niet heel spannend. Af en toe heb je op verschillende plaatsen een mooie panorama uitzicht. Na 3 uur kwamen we in Fairbanks aan. Eerst maar eens lunchen en daarna naar ons Bed & Breakfast.

Daphne had onderweg een en andere in ons boekje over Alaska gelezen en kwam met het idee om naar de Noordpoolcirkel te rijden. We waren toch vroeg in Fairbanks. Echter de Noordpoolcirkel ligt nog zo'n 323 km (enkele reis) van Fairbanks. Dat is wel heel ver rijden in Alaska! Dus dat ging 'm niet worden. Tot aan de Yukon River dan? Dat is over Dalton Highway (enkele reis) 225 km ongeveer. Klinkt te doen maar Dalton Higway is een gravelweg waar je 45 mijl per uur mag rijden. Daar doe je, volgens onze gastheer in de B&B, ongeveer 5 uur heen en 5 uur terug over! Dus hebben we dat toch maar niet gedaan en gekozen voor het bezichtigen van Fairbanks. Een leuk stad, op Anchorage na de grootste van Alaska, met veel historie.

Na een tijdje rondgeneusd te hebben in Fairbanks eerst enkele boodschappen in een super supermarkt gedaan en vervolgens terug onze B&B gegaan. De dag zit erop.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade