Dag 6

24 juli 2014 - Tok, Alaska, Verenigde Staten

Na een goede nachtrust in onze B&B waren we om 5:30 uur fit en fruitig. We hebben wat tv gekeken en zijn ons gaan wassen. We moesten tenslotte de badkamer delen en dan hadden we dat maar al gehad. Om 8:15 uur werden we verwacht aan de gemeenschappelijke ontbijttafel. Er was een stel uit British Colombia, een echtpaar uit Anchorage die met 4 familieleden uit Wisconsin op rondreis waren. De eigenaars hadden een uitgebreid ontbijt klaar gemaakt en we hebben vooral veel gelachen met de "medebewoners." Heerlijke humor en weer goede tips gekregen voor onze rondreis. Er staat ons naar hun verhalen nog veel moois te wachten....
Om 9:45 uur zijn we naar de University of Alaska Fairbanks gereden om toch nog wat geschiedeniste snuiven. Zegt opeens een man tegen ons..... Hey I saw a couple just like you this morning. Wat bleek de familie die bij ons aan de ontbijttafel zat, was ook op bezoek in de University. Na een uurtje zijn we naar de Animal en Research Farm gereden om de oudste nog levende dieren van Alaska te zien, de Muskusos. Helaas regende het en dus was ons bezoekje van korte duur.
Op weg naar Tok ( uitspraak took). De weg is prima geasfalteerd en de 200 Miles schieten redelijk goed op zo. Om 12:30 uur arriveren we in het dorpje van Santa Claus genaamd North Pole. Naast de grote kerstman die je welkom heet in het dorp is een grote winkel met allerlei versieringen, prullaria en kerstmuziek. Ook is de echte Santa aanwezig en posten we een kerstkaartje aan het thuisfront. Daarna hebben we onze weg vervolgd en langs de Alaskan Pipeline gereden door bergachtig gebied. Opeens zien we in de berm moeder Moose lekker staan grazen en ze heeft wel tijd voor een paar close ups! Super! Met de hitzones uit de jaren 2003 en 2004 gaan we zingend verder.
Het plaatsje Tok is net zo uitgebreid als het aantal letters van de naam van het dorp. De B&B is geweldig. Mooie kamer, eigen badkamer en veranda. Het zonnetje lokt ons dan ook om bij aankomst eerst even wat te lezen buiten. Er is 1 eetgelegenheid "Fast Eddy's" en de burger die we daar eten, was lekker. Zo nu wassen, tanden poetsen en dan sleupeke maken. Morgen naar de goudstad Dawson City in Canada.......